"Isak är stor nu"

Innan Isak fyllt ett sov han ju ofta dåligt på nätterna. Han var sällan ledsen och inte heller var han sprallig och klarvaken. Bara bökig och vaknade till mycket. Men det började bli lite bättre där omkring 11 månader.

Han vaknade ofta för dagen vid fem-tiden på morgonen. Rena döden när man ändå inte fick sova hela nätterna. Vi fick tips av en gammal kollega till mig att ge välling i sängen när han vaknade så tidigt på morgonen. Då kanske han skulle somna om en stund. Och det gjorde han, ibland. Problemet var att han började fråga efter välling tidigare och tidigare på nätterna. Så tillslut hade vi vant honom att dricka en flaska välling på natten, ibland två flaskor. Ofta drack han dem mellan tolv och fem-sex. Det var ju inte meningen att vänja honom vid det, men det bara blev så. Plus att han faktiskt sov bättre däremellan. Eftersom han gillar vällingen kall så behövde vi inte ens gå upp för att värma den heller.

Med tiden har det blivit så att han ibland fortsatt druckit en-två flaskor på natten, och ibland ingen alls. Det har varit upp till honom.
Men sedan ett tag tillbaka har vi börjat tycka att han faktist klarar sig utan nattvälling. Han behöver verkligen inte äta på natten längre, egentligen.
Plus att det inte känns lockande att mata både en bebis och en snart 2 1/2-åring på nätterna om ett tag... hehe.

Så inatt var första natten utan välling.
Han blev lite sur men det gick ändå väldigt bra. Han hade själv fått bära ner flaskor och vällingpulver till köket igår. Och vi hade pratat om att han var stor nu och inte behövde dricka välling på natten, att vi skulle sova istället. Jag tror det hjälpte.

Dessutom kom det ett pott-intresse från ingenstans igår. Vi har haft potta länge och föreslagit den ibland, men absolut inte tjatat. Intresset måste få komma lite från honom också, annars funkar det nog inte.
Så igårkväll satt han på pottan med flera böcker och tog toalettpapper precis som man ska. Han höll på länge, men det kom inget.
I morse när vi gick upp ville han kissa på pottan sa han. Och vet ni vad? Det gjorde han också. Han sprang och hämtade mig och ville visa. Jag blev så stolt och vi applåderade, gjorde high-five och tummen upp.
Så idag känns min lilla kille såå stor. Han säger själv "Isak är stor nu".

Jag räknar inte alls med att det är slut på blöjperioden för honom nu. Även om han har kalsonger istället för blöja just nu, för han ville det.
Det är själva intresset för att kissa på pottan som jag är glad över, och att han fick prova på det. Så får vi se när nästa pottbesök blir. No stress...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0