Sovande sällskap

Är tillbaka på fastlandet igen! Har lånat min systers bebis på en PW för Harry är fortfarande kvar på ön. Har alltid känt att det är slöseri att gå själv. Det är SÅ mycket roligare med en hund vid sidan.... eller i detta fall en bebis, även om det är tyst i vagnen.

Första baddagen

Idag badade jag ordentligt för första gången i Sverige i år. Det har inte funnits intresse för ett längre dopp tidigare på grund av den svala temperaturen. Men nu, nu går det faktiskt att bada! Tog fram luftmadrassen också och Harry blev supernyfiken. Han stod och hängde över bryggkantren så till slut lyfte jag ner honom. Han trivdes så bra att han började gäspa och la ner huvudet på madrassen, så jag fick snällt styra runt honom i det guppande vattnet...

Morgonstund....

Har precis ätit frukost med denna härliga utsikt. Tror Harry njuter också....

Underbar kväll!

Värme

Hej hej Ligger i en solstol och njuter! Är fortfarande i sommarstugan och idag är det en fantastisk sommardag här! Jag har försökt klippa lite buskar och träd som vuxit alldeles för mycket, men gav upp efter en myrattack! Jag har värsta myrfobin med hjärtklappningar och svettningar... bland annat. Gör nog ett nytt försök i morgon... Nu ska vi göra middag och duka upp på bryggan. Mys!

Det mojnar

Tack och lov har vinden avtagit lite! Det har blåst rätt in hela dagen, så man känner sig helt slut i huvudet. Det är ändå en rätt så fin kväll i skärgården, men fuktig. Tidigare idag tog jag ett dopp i det blå, 20 grader visade termometern. Inte jättegeneröst så här i slutet av juli, men man kan ju inte klaga med tanke på vädret som varit.... Jag är nöjd och glad! Speciellt nu när jag får sitta i sommarstugan med familjen, med utsikt över havet!

Blåsväder

Försöker sola.... men förgäves! Sol, moln, sol, moln.....och BLÅST! Nu ger jag upp! Ska dricka saft, äta Marabouchoklad och sedan tvätta håret i regnvatten. Så är det här i sommarstugan.

Poolhäng

Köpte en liten pool till trädgården.... Lite mysigt ser det väll ut, eller hur? Badade precis när vi fyllt klart och fixat med ph-värden och allt fix och trix, så det var bara typ 16 grader då. Men på bara några timmar var det 19 så det kan nog bli rätt varmt i den en fin dag.

Slott och vikingar

Här om dagen besökte jag och några vänner Rånäs Slott, för att äta en grillbuffé. Miljön är ju minst sagt speciell och jag kunde inte låta bli att försvinna bort och undra hur livet på slottet har sett ut en gång i tiden. Så spännande! Vi fick en egen salong att äta middagen i, Gustavasalen. Emellanåt kunde man höra slag i väggen.... Tror ni det var spöken?? Desserten fanns en trappa upp och även där hade vi en egen salong, Reuterskiöldska salen. Ibland önskar jag att jag kunde resa tillbaka i tiden, kanske som ett snällt spöke, bara för att få se hur allt såg ut och hur människorna var förr. Visst kan man läsa böcker om sådant, men det är inte alls den känslan jag är ute efter. Dessutom besökte jag Vikingabyn i Svanberga igår. Jag har aldrig varit där så det var väll på tiden. Det var kul att se, men inte så mycket mer... När vuxna karlar skulle slåss mot varandra med yxor och svärd, var det mest pinsamt. Det var ju på skoj och för att visa oss såklart, men nej... Inget för mig.... Och ännu värre blev det när dom slet av sig tröjorna och lekte någon maktlek! Vinnaren brölade högt efter vinsten och gick rakryggad med armarna i utsträckta och magen i vädret... Nej... Inget för mig som sagt... Men annars väldigt trevligt. Jag köpte en liten kräm i en jättesöt burk där som ska vara mycket återfuktande och gjord på naturliga ingredienser. Vi får väll se om den funkar. :)

Sommarhäng

Igår-kväll var jag hemma hos en vän på roséhäng. Egentligen skulle vi sitta på balkongen men det var alldeles för kallt för det! En tokmysig kväll blev det i alla fall. Just nu ligger jag i kvällssolen på bryggan, på rygg med hunden Harrys huvud vilandes på magen. Vi ska strax äta middag men jag smet iväg för att få känna av lugnet en stund. Det är bland det bästa jag vet, att få vara så här vid vattnet och bara titta ut över allt liv som naturen har att bjuda på.

Roslagsbesök

Hej Nu sitter jag uppkrupen i soffan och bara myser. Är så himla trött! Jag är nog lite förkyld, halsont och hosta, typiskt semesterskit. Hade två vänner på besök här uppe i Roslagen ett par dagar. Det var första gången dom besökte vissa av platserna häromkring, så jag agerade reseguide och berättade allt möjligt intressant och ointressant som jag kom på! Bland annat åkte vi Eckerö Linjen från Grisslehamn igår, vi satt ute på däck och solade oss hela vägen i det fantastiska vädret! Vi avslutade med en drink på Ångbåtsbryggan (en krog, bar och restaurang) i Grisslehamn innan vi åkte hem. Vi har haft sådan tur med vädret och haft strålande sol hela tiden förutom en liten skur igår morse och så förstås idag, en liten men kraftig skur. Igår var vi i alla fall inne när det regnade men idag var vi precis ute och gick, och vi var rätt långt hemifrån när det började. När vi kom hem var vi dyngsura, trots att jag försökte skydda håret med en plastbunke..... konstigt.. ;)

Wild Strawberries

För ett par dagar sedan lärde jag mig att smultron heter wild strawberries.
Detta tack vare ett mousserande vin som hade smak av just wild strawberries - smultron. Jag trodde först att det betydde jordgubbar, men när jag sedan kollade upp det på en översättningssida på nätet så stod det att jordgubbar heter garden strawberries.

Så nu har jag plockat en hel skål med smultron, men jag var efter ett tag tvungen att ge upp. Det fanns mycket kvar och egentligen hade jag kunnat fortsätta, om det inte vore för myggen!!!
Trots stövlar, långbyxor och tjocktröja med luva så attackerade dom rejält! Hela benen var svarta, täckta av mygg! Det tog udden av det hela...

Det blev inget hemmagjort mousserande vin men fint och gott blev det i alla fall, och räckte gott och väl till sex personer gjorde det också! :)

Borta och hemma

Borta och hemma! Härligheterna finns överallt....

ICE

Go'kväll!! Ikväll dricker jag ett par smirnoff ICE och umgås med vänner. Vi får se vad resten av kvällen bjuder på! Ha en bra kväll allihopa!

Små lätta moln?

Sitter just nu i sommarstugan, på en ö i Roslagens skärgård. Innan vi åkte ut hit igår åskade det och blixtrade som bara den. Inte så kul att ge sig ut på sjön då... Men som tur var drog sig ovädret iväg precis när vi började åka. Sitter just nu och funderat på om jag ska ta ett dopp.... Men det är säkert kallt.... om man jämför med vattnet i Spanien!

Back in Sweden

Hej Hej Hej
Nu är vi hemma och flygresan gick bra. Vi hade väldens medvind så resan tog bara strax över tre timmar istället för ca fyra timmar.
Jag ska lägga upp lite fler bilder från resan senare tänkte jag...

Inkastade i verkligheten inser vi nu att "schemat" är fullbokat redan. Det är födelsedagar som ska firas, vänner som vi vill hinna träffa innan de åker iväg på semestrar och grillbuffé på ett slott som ska upplevas m.m. Alltsammans är ju mycket roligt, men allt detta vill vi hinna med (utom grillbuffén) innan helgen är slut... Dessutom ska resväskorna packas upp, det ska tvättas och sen packas nya väskor inför ett par dagar i skärgården.
Pappa påminde mig även om att många får svar från skolorna idag. Om man sökt utbildning till hösten är det möjligt att det finns ett litet mail där en del av ens framtid står.
Jag har sökt några utbildningar, två olika yrken men på flera skolor. Tyvärr är jag en av dom som får vänta med att få besked, det är tydligen "inte färdigbehandlat" än.

Tills vidare.....

Det bästa av två världar!

Hej hej

Efter en tids semester har vi helt vänt på dygnet! Även om vi inte är ute och festar till tre på natten så bli det ändå sent i säng, dels för att kvällarna är så svala och sköna och det är då man kan ta sig ut - utan att koka. Men också för att middagarna blir senare och senare! Det är svårt att vara hungrig när det är så varmt.
Somnar vi runt tolv, ett, har vi ändå kunnat sova till elva dagen efter - utan problem. Det är galet i min värld!! Jag som slocknar, oavsett och jag vill eller inte, runt tio hemma i Sverige och vaknar senast åtta även på helgerna. Jag gillar tidiga mornar, det blir mer av dagen då.
Så nu har vi tvingat oss i säng lite tidigare, runt halv elva. Men det är omöjligt att somna även om vi nu börjat ställa klockan för att komma upp lite tidigare på mornarna.
Onödigt att bry sig om klockan på semestern kan man tycka.... fast nej. Lite rutin vill jag i alla fall ha.

När matchen Spanien-Italien gick av stapeln var vi ju i hamnen, som jag skrev i inlägget tidigare. Vi hade ju lyckats boka det bästa bordet på övervåningen på Jack´s - med utsikt över hamnen och bra span på tv´n.
Bordet till höger om oss blev upptaget av en man och en kvinna lagom till matchen - Svenskar visade det sig sedan. Och bordet till vänster om oss blev också minst sagt fullt till slut, av ett glatt tjejgäng - Svenskar naturligtvis. Bakom oss flockades spaniorerna och i ett hörn satt tre italjenare, som efter matchen genast lämnade stället.
När det var klart att spanien vunnit förvandlades gatorna till dansgolv och människor samlades och sjöng och hoppade tillsammans av glädje. Bilar blev stillastående och överallt satt och stod folk på sina (och andras) bilar och vejade på den spanska flaggan. Det var en sjukt härlig kännsla och upplevelse!

De senaste dagarna har vi bara solat och haft det mysigt. Idag tog vi bilen till Gibraltar och tillsammans med andra hetsiga och förväntansfulla turister tog vi oss upp för backarna. Även om det var knappt! Bilen vi hyrt är väll inte direkt känd för sin stora starka motor och på Gibraltar är det rätt brant om man vill ta sig hela vägen upp... :)
Jag var där 2007 senast och egentligen har väll inget ändrats sedan dess, men det är ändå kul att se, både för att friska upp minnet och för upplevelsen.
Allt på Gibraltar är ju sååå brittiskt. Så fort man passerat poliserna som står vid den lilla tullen mellan Spanien och Gibraltar är allt helt plötsligt på engelska, till exempel. På gatorna står poliser klädda i typiskt brittiska uniformer, röda telefonkiosker finns att skåda längs gatorna och den brittiska flaggan vajar energifullt i vinden. För en stund känns det nästan som om man lämnat de sydligare bräddgraderna och rest norrut.... Men sedan påmins man av värmen, såklart, och de typiska husen av sten och cement. Det är ändå det bästa av två världar, just då.

I morgon ska vi åka till ett lite större shoppingställe. Jag brände mig rejält igår på magen och behöver nog hålla mig undan lite från solen en dag till, så då passar det bra med lite shopping.
Måste även köpa en ny bok, jag tog med alldeles för få böcker i år och har redan läst ut dom jag hade med mig. Den senaste boken jag läste nu heter Det räcker inte med kärlek skriven av Jenny Lexhed, baserad på en del av henens liv. Den är otroligt bra och intressant!! Den handlar om Jennys och hennes man och hur allt förändras när dom får ett barn som visar sig vara autistisk. Läs boken, jag rekomenderar den!

Inläggen blir kanske lite långa nu, för långa. Men det är så mycket jag vill dela med mig av härifrån. Dofter, upplevelser, utsikter.
Här kommer lite bilder ni kan spana på för lite mer känsla.