Det bästa av två världar!

Hej hej
 
Efter en tids semester har vi helt vänt på dygnet! Även om vi inte är ute och festar till tre på natten så bli det ändå sent i säng, dels för att kvällarna är så svala och sköna och det är då man kan ta sig ut - utan att koka. Men också för att middagarna blir senare och senare! Det är svårt att vara hungrig när det är så varmt.
Somnar vi runt tolv, ett, har vi ändå kunnat sova till elva dagen efter - utan problem. Det är galet i min värld!! Jag som slocknar, oavsett och jag vill eller inte, runt tio hemma i Sverige och vaknar senast åtta även på helgerna. Jag gillar tidiga mornar, det blir mer av dagen då.
Så nu har vi tvingat oss i säng lite tidigare, runt halv elva. Men det är omöjligt att somna även om vi nu börjat ställa klockan för att komma upp lite tidigare på mornarna.
Onödigt att bry sig om klockan på semestern kan man tycka.... fast nej. Lite rutin vill jag i alla fall ha.
 
När matchen Spanien-Italien gick av stapeln var vi ju i hamnen, som jag skrev i inlägget tidigare. Vi hade ju lyckats boka det bästa bordet på övervåningen på Jack´s - med utsikt över hamnen och bra span på tv´n.
Bordet till höger om oss blev upptaget av en man och en kvinna lagom till matchen - Svenskar visade det sig sedan. Och bordet till vänster om oss blev också minst sagt fullt till slut, av ett glatt tjejgäng - Svenskar naturligtvis. Bakom oss flockades spaniorerna och i ett hörn satt tre italjenare, som efter matchen genast lämnade stället.
När det var klart att spanien vunnit förvandlades gatorna till dansgolv och människor samlades och sjöng och hoppade tillsammans av glädje. Bilar blev stillastående och överallt satt och stod folk på sina (och andras) bilar och vejade på den spanska flaggan. Det var en sjukt härlig kännsla och upplevelse! 
 
De senaste dagarna har vi bara solat och haft det mysigt. Idag tog vi bilen till Gibraltar och tillsammans med andra hetsiga och förväntansfulla turister tog vi oss upp för backarna. Även om det var knappt! Bilen vi hyrt är väll inte direkt känd för sin stora starka motor och på Gibraltar är det rätt brant om man vill ta sig hela vägen upp... :)
Jag var där 2007 senast och egentligen har väll inget ändrats sedan dess, men det är ändå kul att se, både för att friska upp minnet och för upplevelsen.
Allt på Gibraltar är ju sååå brittiskt. Så fort man passerat poliserna som står vid den lilla tullen mellan Spanien och Gibraltar är allt helt plötsligt på engelska, till exempel. På gatorna står poliser klädda i typiskt brittiska uniformer, röda telefonkiosker finns att skåda längs gatorna och den brittiska flaggan vajar energifullt i vinden. För en stund känns det nästan som om man lämnat de sydligare bräddgraderna och rest norrut.... Men sedan påmins man av värmen, såklart, och de typiska husen av sten och cement. Det är ändå det bästa av två världar, just då.
 
I morgon ska vi åka till ett lite större shoppingställe. Jag brände mig rejält igår på magen och behöver nog hålla mig undan lite från solen en dag till, så då passar det bra med lite shopping.
Måste även köpa en ny bok, jag tog med alldeles för få böcker i år och har redan läst ut dom jag hade med mig. Den senaste boken jag läste nu heter Det räcker inte med kärlek skriven av Jenny Lexhed, baserad på en del av henens liv. Den är otroligt bra och intressant!! Den handlar om Jennys och hennes man och hur allt förändras när dom får ett barn som visar sig vara autistisk. Läs boken, jag rekomenderar den!
 
Inläggen blir kanske lite långa nu, för långa. Men det är så mycket jag vill dela med mig av härifrån. Dofter, upplevelser, utsikter.
Här kommer lite bilder ni kan spana på för lite mer känsla.
 
     


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0