Frågor och svar om röntgensjuksköterskeutbildningen och yrket

Jag har fått några frågor om röntgensjuksköterskeyrket och utbildningen, så jag ska göra mitt bästa för att besvara dem. Det får bli ett eget inlägg tänkte jag, eftersom det kanske är fler som funderar på samma frågor. Dessutom insåg jag i efterhand att jag är för intresserad av detta för att svara kortfattat.
 
Jag ska säga det att upplägget i röntgensjuksköterskeutbildningen kan variera lite beroende på var i landet man läser, så mina svar utgår från hur det fungerar där jag läst - på Karolinska Institutet i Huddinge.
 
Utbildningen är sex terminer och under varje termin finns ett VFU-tillfälle (verksamhetsförlagd utbildning). Varje VFU fokuserar på exempelvis slätröntgen (tvådimmensionell röntgen) och mammografi, datortomografi och angiografi, magnetresonanstomografi och ultraljud, pediatrisk radiologi osv. På så sätt roterar man runt vid olika modaliteter och får lära sig en del om varje. Mest praktik görs nog på slätröngen, där man röntgar exempelvis lungor, höfter, armbågar etc.
Uföver denna praktik har vi några få korta tillfällen med praktik på avdelningar, som inte fokusrar på röntgen. När vi läste omvårdnad hade jag praktik på Urologmottagningen på KS, Solna. Jättespännande! När vi läste akutsjukvård gjorde jag en kort praktik på akutmottagningen på KS, Solna. En del hade praktik på en utryckningsstation och fick åka med när ambulansen fick utryckning. 
 
Det många inte vet är att röntgensjuksköterskeutbildningen ändå skiljer sig ganska mycket om man jämför med utbildningen för "vanlig" sjuksköterska. Vi har huvudämnet radiologi, och allmänsyrrorna har huvudämnet omvårdnad. Det innebär att vi läser mycker radiologi, och inte alls lika mycket omvårdnad som allmänsyrrorna. En del tror också att röntgensjuksköterskeyrket är väldigt smalt, men det är det verkligen inte. Det finns många olika områden att utforska och det är en ständlig utveckling på tekniken. Faktum är att det är ett rätt tekniskt yrke, men med (oftast) korta patientmöten. Om jag går till mig själv så skulle jag verkligen inte kalla mig för en teknisk person, men eftersom tekniken inom detta område är så intressant är det lätt att lära sig. 
 
Som det sett ut när vi gör praktik så blir man tilldelad ett storsjukhus (oftast beroende på var man bor), som Danderyds sjukhus, Huddinge sjukhus, S:t Görans sjukhus etc. Till varje storsjukhus tillhör ett gäng mindre sjukhus och kliniker. Så för min del som har haft Danderyd som storsjukhus har jag även Täby närsjukhus, Sophiahemet och Nortälje sjukhus i mitt nätverk. Under de olika VFU-perioderna roterar man på dessa sjukhus för att få en inblick i hur det fungerar på olika platser, för verksamheten ser lite olika ut beroende på sjukhusets storlek och viljen patientgrupp som finns där (gamla, unga, oftast sängliggande eller oftast gående). 
 
Många jobbar extra på sina praktikplatser under utbildningstiden, och även under somrarna. Du arbetar då som undersköterska under tiden du inte har legitimation och får inte utföra riktigt allt som en legitimerad får, men du kan bli deligerad till vissa arbetsuppgifter som gör att du ändå får göra väldigt mycket. Det ger en bra erfarenhet och inblick i verksamheten att arbeta extra.
Många får jobb på sina praktikplatser efter utbildnigstiden, men även på andra kliniker och sjukhus. Vi tar examen 3 juni men jag tror att de flesta i min klass redan skrivit på anställningsavtal. I år har det varit ganska lätt att få jobb, men generellt sett tror jag att man kan säga att det är lätt att få jobb som röntgensjuksköterska. 
 
Efter examen ska socialstyrelsen utfärda din legitimation, och när du fått den har du behörighet att jobba med det mesta inom röntgen - skulle jag säga. Däremot är det viss upplärningstid på modaliteter som datrotomografi (DT) och magnetresonanstomografi (MRT) etc. Så beroende på hur många nyanställda det finns på din arbetsplats kan det bli "kö" till en modalitet för att få lära sig "köra" den. Eftersom vi haft mycket praktik på slätröntgen händer det därför att många nya börjar där, och sedan går vidare med att lära sig något annat på sin arbetsplats. Men sådant är upp till arbetsgivaren att planera. Bäst är ju att alla på arbetsplatsen kan göra allt, eller det mesta, och att de som gör det är bra på det. Eftersom tekniken utvecklas mycket är det snart svårt att bli duktig på alla områden, så i framtiden kanske man specialicerar sig mer inom vissa områden, som angio osv. 
 
Jag visste väldigt lite om detta yrke när jag började utbildingen, men har med tiden blivit helt såld. Det är ett fantastiskt yrke! Röntgen är en otroligt viktig del i vårdkedjan och ofta den pusselbit som gör att man kommer på vad orsaken till patientens problem grundar sig i.
 
Jag hoppas att Du som undrade lite om röntgensjuksköterskeutbildningen och yrket fått svar på dina frågor. Annars är du välkommen att fråga igen. 
 
Ha en riktigt fin söndag allihopa!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0