Stenografi

Vet ni, det är något jag velat lära mig i många år... Nämligen att stenografera, ni vet, när man skriver massa krumelurer och streck istället för vanliga bokstäver. Just det skriftspråket är utformat för att kunna skrivas fort, det hade alltså varit perfekt att kunna när man går på föreläsning och ska göra anteckningar. 
Min mormor är stenograf och arbetade med det tidigare i sitt liv, jag tycker det är superhäftigt! Man använde (vet inte om det används fortfarande) stenografi i riksdagen förut när man skulle anteckna vad som sades. Det är ju riktigt smart tycker jag. Förstå så mycket tid och energi (det är faktiskt jobbigt att skriva en hel föreläsning) man skulle spara om man kunde behärska tekniken? 


"Bokstäverna" är utformade så att de är snabbskrivna. Man ska inte behöva lyfta pennan lika mycket som man gör med vanliga bokstäver, där man lyfter den nästan varje gång (om man inte skriver skrivstil förstås). 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0