Felet kunde ej åtgärdas

Ibland blir jag så trött på krångliga människor.

I början av sommaren hittade jag ett flertal plantor av jättebjörnloka intill vårt bostadsområde - på kommunens mark. Eftersom det är en otrevlig växt som breder ut sig snabbt, trycker undan omkringliggande växtlighet och kan orsaka hemska brännskador hos djur och människor (googla får ni se), så valde jag att skicka en felanmälan till kommunens parkkontor. Efter någon vecka fick jag svar där de skrev att de inte hittat platsen, varpå jag svarade att det inte var så konstigt eftersom de endast hade ett antal förvalda skogspartier och parker att göra felanmälan om - och ingen av dessa var platsen jag syftade på.
Så jag skrev i mailet att jag gärna visade dem platsen och lämnade därefter mitt telefonnummer, dessutom skrev jag en beskrivning av var plantorna fanns, så noggrant jag kunde.

NU först fick jag meddelande om att de "inte kunnat åtgärda felet" då de inte hittar platsen jag beskrev. De har inte ens ringt och försökt få en muntlig beskrivning...! Snacka om slöseri med resurser om de skickat ut ett gäng parkvårdare för att leta björnloka, två-tre gånger om, utan att hitta någon OCH utan att kontakta den som upplyst dem - dvs mig!

För att bekämpa björnlokan måste man antingen gräva upp den, med alla rötter, om jag minns rätt eller bespruta den med starka medel som kräver sprutlicens. Jag känner visserligen någon med sprutlicens, men medlet och arbetskostnaden är inte gratis och det är kommunens mark, och därför deras ansvar. 

Jag hoppas de hinner lokalisera platsen innan något barn eller hund gör det.

Exempel på växtens utseende och verkan (bilder från Google):




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0