Godmorgon och välkommen in i debatten

Godmorgon

Sitter på pendeln och smsar med en vän om huruvida abortgränsen bör sänkas eller ej. Hett ämne en torsdagsmorgon va?

Gränsen för sen abort anses vara ve 22 men foster har räddats i ve 21, är det då rätt att få göra abort så sent?

Frågan är inte enkel, men som jag ser det bör man sänka abortgränsen till ve 12 och därefter ska inga aborter göras - helst. Någonstans måste man ju sätta gränsen, även om det förstås kanske inte går att ha en absolut gräns. Men ve 12 känns mer rimligt än ve 18-22. 

Jag är för abort, det är klart att kvinnan själv ska få fatta det beslutet. Men fostrets hjärta börjar slå ve 6, och därefter är det ju faktiskt en levande varelse, förmodligen en omedveten sådan - men ändå. Så var går gränsen för när en människa får bestämma över en annan människas liv? Jag tycker nog att den gränsen passerats redan när vi nått ve 22! 
Det kan förstås finnas sjukdomstillstånd hos foster och mor som gör aborten nödvändig, men det är inte dom gallen jag pratar om nu. 

Abort ska heller inte användas som preventivmedel. En oplanerad graviditet kan förvisso ske, men har man haft sju sådana med lika många aborter är det ett stort problem och minst sagt bristande omdöme hos kvinnan - kan jag tycka. Har man gjort allt för att skydda sig och ändå blir gravid är det förstås en annan fråga, men det är inte heller vad jag pratar om här.

Kommentera gärna vad ni tycker!

Godmorgon




Kommentarer
Anonym

Komplicerat dock att ha gränsen redan vid v 12 då kunn-test inte hunnit genomförts o analyserats. De flesta missbildningar upptäcks vid stora ulj i v 20 o därefter ska man fundera över vad man drar gränsen då det gäller abort vid missbildningar...vem kan avgöra om det är ett handikapp som barnet o föräldrarna kan leva med?
Väntetid för abort är dessutom 2-3 v i storstäderna...Ja mkt svåra frågor.

Svar: Jo, men som jag skrev så talar jag om fall med friska foster, när sjukdomar blandas in är det en annan fråga tycker jag. Men jag förstår ditt tänk.
Amanda

2015-11-12 @ 12:31:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0