Bostadsbubblan

Paniken kommer och går, i ett, när jag tänker på bostadsbubblan. Är det ens en fråga OM den kommer kracha? Eller är det frågan NÄR den kommer göra det?

Vi har bott i Sollentuna i lite mer än två år, vi har ytrenoverat i princip hela insidan av radhuset plus att vi byggt två fina uteplatser. I våras när vi värderade om bostaden hade priset stigit nästan en miljon, men uppskattades gå för mer vid försäljning. Om den görs innan bostadsbubblan spricker vill säga.
Det gör mig så nervös! 
Vi har pratat om att flytta till hus, för det vill vi verkligen, men rent ekonomiskt är det bättre att vänta med ett sådant stort köp tills jag har pluggat klart. Nästa bostad vill vi gärna ska vara ett hus vi kan bo i under lång tid. När vi köpte radhuset visste vi att det var ett mellansteg innan husköp, men nästa bostad ska helst vara ett hem vi inte ser något "slut" i. Även om ev flytt alltid kan bli aktuellt pga arbetsplatsbyte till annan ort eller av andra skäl. Men ni förstår hur jag menar, flyttankarna ska kunna läggas på hyllan i alla fall.

Men OM bostadsbubblan spricker kan det bli svårt att sälja och köpa, och även om jag trivs i vår nuvarande bostad kommer vi växa ur den - oavsett fler barn eller ej. Vi skulle gärna vilja ha utrymme för lite träningsredskap, ett kontor/bokhyllor med massa böcker och sånt. Vi letar inte efter en sjurummare, men fyra sovrum, vardagsrum, kök, två toaletter, en tvättstuga... Ja lite så, och gärna något extrautrumme som en källare, uthus, garage eller något. 
Det låter kanske som en hel del krav, men jag har sett ett fåtal sådana hus på marknaden i områdena vi tykcker är aktuella.
Problemet är att det är så få bostäder över lag som kommer ut på hemnet. Trots att vi inte tänkt köpa just nu, även om jag är rätt stressad över det, så hemnetknarkar jag dagligen. 

Ibland är vi inne på att bygga eget, men tomterna är så dyra och det tillkommer många kostnader, så vi är inte riktigt där än. 

Har ni några tankar om bostadsbubblan? Är ni i köp-/säljtankar? Hur tänker ni?

Panikögonen! 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0