Vi tycker uppenbarligen olika...

Ni som läst min blogg vet att jag kommenterat det där med offentlig amning ett par gånger.
Kort och gott, jag tycker självklart att man måste få mata sitt barn om det är hungrigt. Men jag tycker att man i respekt mot andra, och sig själv, kan ha en liten sjal eller något att täcka över med om det finns risk att många kan se bröstet. Då menar jag: om det finns risk att se mycket bröst. Visar man lika mycket/lite som i ett vanligt linne är det väl strunt samma kanske. 

Precis som jag sagt förut så tycker jag att det där med offentlig amning har gått över stryr, det är som att man nu bara MÅSTE skylta med det som ett bevis på att det är okej att amma offentligt. Och att man dessutom tycker det är upprörande att Facebook väljer (valde?) att ta bort bilder på ammande mammor som visar hela bröstvårtan, det försår jag egentligen inte.
Jag har ammat Isak från dag ett och ammar fortfarande. Det är fint, mysigt och naturligt med amning, det tycker jag, men att det skulle vara naturligt att dela med sig av det i detalj på sociala medier - det håller jag inte med om. 

Kampen har liksom fel fokus.
Jag skulle hellre kämpa för fler mysiga amningsvänliga platser i köpcenter m.m, eftersom jag själv upplevde det som stressande att sitta bland folk och amma. Bland annat för att Isak hade svårt att komma till ro och därmed hade jag också svårt att slappna av. 

Och amning på fik och restauranger är ju okej sålänge man gör det snyggt i respekt mot andra också. 
Jag vet att det inte alltid är lätt att skyla bröstet hela tiden, framförallt när man som jag hade amningsnapp i början. Det är i princip omöjligt att sätta på den utan att visa bröstet först eftersom den kräver båda händerna för att få på. Och har man en spjärnade bebis som stökar runt är det ännu svårare. 

Men jag menar: 
- Amma gärna, men skyl det du kan.
- Det är inte naturligt att lägga upp bröstvårtor med småsnuttande bebisar på sociala medier. 
Visst, det finns fullt med nakna kvinnor på nätet - skulle det vara mer naturligt då? Njae, egentligen inte. Men sådana bilder cirkulerar i alla fall inte fritt på Facebook - vad jag sett. 

Ur senaste numret från Mama. 
Jag gillar tidningen, men den här "visa-bröstet-är-sjukt-naturligt-framförallt-på-bild"-kampen stödjer jag inte. 






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0