Maxi-Cosi Mobi XP Phantom

Idag har vi som sagt köpt ny bilbarnstol till Isak. Vi har haft babyskyddet tills nu eftersom det varit så rymligt, fast visst hade vi nog kunnat byta tidigare om vi velat. Isak har ju kunnat sitta stadigt länge nu.

Babyskyddet är från Britax och det har vi varit otroligt nöjda med. Bra sufflett (eller vad man kallar det) som inte fästs i handtaget utan dras fram som en skärm i det läge man önskar. Rymligt och bra helt enkelt.

Jag har kollat på lite tester men inte fastnat för någon speciell barnstol. Det är ju en djungel av stolar tycker jag, så det känns inte rimligt att lusläsa om precis alla.
 På BIG BABY i Häggvik vet jag att dom är pålästa och duktiga på att rekommendera stol som passar den bil man har men också med hänsyn till vad man själv önskar.
Jag var nästan säker på att vi skulle köpa en stol med som kräver ISOFIX-fästen men så blev det inte sen, det blev en bältad stol.
För er som tycker jag pratar i gåtor kan man väl säga såhär (om jag förstått det rätt): Stolarna fästs antingen med ISOFIX (ofta lite mindre stolar än bältade stolar, och sägs vara lite säkrare) eller så bältar man stolarna och då kan man ha dem i framsätet också (med urkopplad airbag) även om rekommendationerna ändå är att stolen är placerad i baksätet. ISOFIX-stolar är ofta godkända till barn upp till 18 kg medan bältade stolar är godkända för barn upp till 25kg, men sen ska man inte stirra sig blind på kg eftersom det beror på längd och sånt hur länge man kan ha stolen.
(Rätta mig gärna om jag har fel)


Hur som helst...
Vi kom fram till att vi vill ha en bältad stol så vi kan ha den i framsätet. Jag åker ofta själv med Isak och ibland kör vi långa turer till Roslagen, då behöver jag kunna nå honom ordentligt. Visst, det är kanske något säkrare med en ISOFIX-stol och att den är placerad i baksätet, men jag säger som min syster sa när vi pratade "Det ska ju funka också.". 
Vi har provat stolen idag när vi tog en tur till IKEA och MIO i Barkarby och den verkar funka bra. Isak verkar nöjd och likaså jag. 







Kommentarer
Frida

En sån valde vi till Rasmus också :) har inte bytt ännu men planerat och göra det innan nästa långresa iaf😊

Svar: Jaha, där ser man. 😋
Amanda

2015-07-17 @ 08:34:43
URL: http://fridaghost.blogg.se
Emelie

Vi är otroligt nöjda med vår Maxi Cosy till Vilma. Så tror ni kommer älska den!

2015-07-17 @ 21:29:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0