Nya sömnrutiner?

Jag vet att det blir mycket bebisprat numera på bloggen... Det är svårt att skriva om annat när hela mitt liv kretsar kring Isak.

Hur som helst. Jag tänkte berätta för er att jag igår fick Isak att sova i sin säng halva natten.
Jag ammade i fåtöljen i hans rum runt 19, han somnade så jag la ner honom men då vaknade han - ledsen. Så jag tog upp, höll honom upprätt mot mig, han slutade gråta så jag la ner. Första kanske 40-45 min vaknade han och började leka ett par gånger, men jag tror inte han hade förstått än var meningen med att ligga där var.
Innan klockan var 20 hade han somnat till ordentligt i min famn igen och jag la ner, han vaknade fortfarande men inte helt. Istället klippte han med ögonen, kisade på mig och somnade. Jag höll båda händerna på honom så att han skulle känna att jag var där. 

Vid 20.15-20.20 somnade han ordentligt i sin säng och sov till ca 21 - vilket framsteg! Det var ett tag sedan jag ammade då så han fick mat, och sen la jag ner honom igen. Han vaknade men behövde bara ta upp en gång.
Jag gick och la mig därefter för att få chansen att sova lite. Första gången på nästan fyra månader som jag sover utan bebis, inte konstigt att jag hade svårt att somna.
Strax efter 22 vaknade han igen och då fick han mat, nattade om i sängen men fick ta upp/lägga ner ett par gånger. Sen sov han till strax efter tolv och då var det dags för blöjbyte. Därför vaknade han till rätt ordentligt så då smög sig latheten på och han fick komma in till oss. Men såhär i efterhand kunde jag nog ha bara ammat honom så hade han slumrat till igen.

Men jag är supernöjd med natten ändå. Jag hade inte förväntat mig så mycket men jag trodde nog att han skulle gråta mer, för att han var ledsen. Visst grät han lite nu mellan gångerna men det var bara "jag-är-trött-gråt" vad jag kunde höra. 
Även fast han sov med oss sista halvan av natten så kändes det som han hade förstått lite ändå, för han var inte alls lika snuttig utan vi kunde ligga en bit ifrån varandra. 

Vi får se hur kommande natt går, hoppas den går lika bra och att jag inte jinxat för mycket nu. 

Isak, knappt en månad gammal.
Första gången han sov i sin säng, tror det var i typ 10-15 min.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0