Hur man än gör så har man ändan bak...

Ytterligare ett inlägg om operation 'Söva Isak i sin säng'.

Problemet är verkligen inte att få honom att somna. När det är läggdags sätter pappa på pyjamas, gosar lite, sen tar jag honom ammar och håller om ordentligt, spelar samtidigt en speldosa (ett lejon från Teddykompaniet) och vips så sover han som en stock. 

När jag sedan lägger ner honom på rygg så vaknar han i samma sekund och blir ledsen, tar jag upp (håller upprätt) så somnar han direkt. Så har vi hållt på, lägga ner/ta upp/lägga ner/ta upp.
Provade lägga honom på mage till sist, och då fortsatte han otroligt nog att sova - MEN.....! Han kan inte vända sig själv från mage till rygg, så jag vågade inte låta honom sova så med tanke på PSD (Plötslig spädbarnsdöd). Men efter en liten stund rullade jag upp honom på sidan och det gick bra. Han sover ofta på sidan när vi sover tillsammans, och ibland på rygg, så det är han i alla fall van vid.

Vi får se hur kvällen/natten fortsätter, jag ska lägga mig i sängen och se ett avsnitt av 'familjen annorlunda' på tv4play tänkte jag. 


Btw...
Gick in på Zara home kids och tittade lite. Guuud så mycket fint! 








Kommentarer
Linda

Har ni honom inlindad i nån filt eller liknande när ni lägger ner honom? Det kan vara bra då ligger värmen kvar där i och en kall säng blir inte lika chockande. Jag brukar även amma lillen på en långsmal kudde under honom. Då ligger värmen kvar i kudden, mina rörelser blir inte lika markanta, samt att jag kan fortfarande vagga lite medans kudden nått sängen samt smidigt dra bort händerna under.

Sen brukar har bygga upp med kuddar runt om så det blir som en liten "grop". Men detta med kudden gör jag endast när jag ska lägga ifrån mig honom i soffan.

I övrigt så lämnar jag nått som luktar mig.

jag läste att nån har en madrass eller nått på golvet nedanför sängen, där lägger de barnet och mamman ligg ammar tills det sover, sen lägger hon sig i sin säng. Då behöver man aldrig förflytta barnet när det sover, men det sover själv.

Så man får ju fokusera på av som är det viktiga. Att barnet faktiskt somnar och sover själv om nätterna så man inte stör varandra, alltså bygga upp nån form av rutin som fungerar för barnet.., eller handlar det hela om att ta en kamp för att barnet ska sova i SIN säng? :)

kram kram

Svar: Hej
Jo, filt körde jag mycket med när han var mindre. Men tycker det är lite bökigt nu när han är större.

Att lägga honom på mage för att sedan vrida upp på sida var en hit. Han sov i sin säng till ca 00.30. Sen vaknade han och var hungrig men då tog jag in honom till oss. Kunde inte motstå att få bebisgosa lite. Hehe

Vi stör oss mkt på varandra när vi sover ihop och han blir så snuttig. Men nu när vi börjat med att sova halva nätterna i egen säng så sover vi också bättre ihop. Han är inte lika snuttig och tillåter att man ligger en decimeter ifrån honom. :)
Amanda

2015-01-23 @ 23:06:29
URL: http://www.lindamark.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0