Dop

Jag lever. Nattens demoner skonade mig och när morgonen kom var alla spöken under sängen försvunna. Att skrolla på Pinterest tills ögonen ger med sig är en bra sömntaktik.

Som rubriken lyder så blir det dop för Isak, i Sollentuna Kyrka. Både jag och hans pappa är döpta, men i Roslagen. Helst hade jag velat ha dopet där nu med, i sommarstugan vid vattnet (så är jag döpt), men då är han så stor så jag ger upp den idén.
Tanke nr två var att bjuda familj och alla vänner, men då blir vi så många att det liknar en bröllopsinbjudan. Istället blir det enbart familj plus gudmor/gudfar med familj. Om alla skulle komma blir vi ändå 35 stycken, så stor familj har vi (ej släkten inräknat). Så det blir nog fest ändå.

Jag är varken konfirmerad eller troende, så visst kan det tyckas vara lite konstigt att döpa Isak då - varför inte bara ha ett namngivningskalas? Jag tycker helt enkelt att ceremonin kring dopet är så fint att jag (vi) vill döpa Isak ändå. Men det blir så avskalat det går från psalmer osv. 

Hade vi fått en tjej hade jag kanske tyckt att vi kunde skippa dopklänningen, det finns så många andra fina klänningar. Och hade det varit sommar hade nog Isak fått ha något annat stiligt, som en sjömansdräkt (pappa är ju trots allt flottist i grunden). 
Men nu är Isak en kille och det är vinter, så det blir en klassisk dopklänning som både jag, en av Isaks kusiner och min mamma döpts i bland annat. Och det är ju inte så dåligt det heller. 

Dopet är i slutet av mars, så tills dess ska jag söka lite inspiration så får vi se hur pimpat det blir. Blått blir det i alla fall i någon form. 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0