Hashtag amandabakar

Okej, det sket sig. För att beskriva resultatet av bakningen kort och koncist.

Jag hade på känn att receptet jag valt var på tok för tunt för mig. Jag är för dålig "bakare" för att kunna läsa mellan raderna så varje steg behöver finnas med för att allt ska gå vägen. Det handlar väl om vana och erfarenhet, men det hjälper ju inte just nu.

Jag menar, står det "vispa upp äggen ljust och poröst" (för visst står det så ibland?) skulle jag gärna vilja ha en definition av "ljust" och "poröst". När är det ljust nog?!

Hur som...
Jag skulle göra kola ikväll, med nötter och flingsalt, och i receptet stod att allt skulle ner i kastrullen och sen värmas till 160C.  Problemet var ju bara att nötterna blev typ karamelliserade och brända, och dessutom funkade min termometer lite sopradiskt så allt blev bränt. Jag gjorde ett försök att "hälla" (går ju inte att hälla smet som stelnar) i kolan i några formar. Men allt sket sig, och tur var väl det för det gick ändå inte att äta dom där svarta klumparna. 

Jag har lärt mig något i "bakväg" idag, och jag tänker baka julgodis igen. Fast kanske inte kola, nu är jag trött på det. 

Stackars Edbladbrickor som (nästan) fick sätta livet till för den här svarta sörjan... 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0