...


Höstens planering:

• 31 aug - Jag börjar plugga
• 31 aug -> 4ve - Sambon är pappaledig
• 19 sept - 1-årskalas
• 23 sept - Isak fyller 1 år
• 28 sept - Inskolning på förskolan

Så ser de "stora" datumen ut för oss just nu. 
Isak börjar förskolan strax efter att han fyllt ett, det skär lite (okej, jäkligt mycket) i hjärtat att behöva lämna bort honom redan men så är det. Livspusslet går inte ihop annars. Som tur är kommer han förmodligen inte behöva gå långa dagar över huvudtaget och dessutom älskar Isak andra barn, så det borde gå rätt bra. Men ändå... Det är jobbigt för mitt hjärta. Det kommer säkert vara jobbigt för Isak någon gång eller en tid också, men jag hoppas det är jobbigast för mig och att han bara har kul där han kommer hamna.
Nogältat om den "sorgen" just nu, ni kommer förnodligen få höra det igen.

Förskolan han ska börja på är en typ av utomhusförskola. De arbetar inte i avdelningar utan i grupper: upptäckare, utforskare och äventyrare.
De har såklart en inomhusmiljö att vara i men för det mesta är dom ute. Lunchen äts också ute, såvida det inte är för kallt, men matplatsen är skyddad mot regn. 
De yngsta sover alltid ute, året om, i ett liket krypin som liknar en rastplats/grillplats i skogen. Det är en fyrkantig liten byggnad med ett lager plank som väggar, rejält tak och upphöjd från marken. Där sover de små på madrasser och på vintern i sovsäckar. Öppningen till "krypinnet" kan täckas för med ett vindskydd om det regnar, blåser eller är riktigt kallt ute. Visst låter det mysigt? 

Grupperna går ut i skogen flera dagar i veckan och lagar då mat ute över öppen eld på en murikka. De följer menyn, så är det en "fiskdag" så lagar dom fisk och är det en "kycklingdag" så lagar som kyckling. De lär barnen att allt man kan göra inne kan man göra ute, även gå på toaletten, tvätta händerna och laga mat. 
Jättekul tycker jag det låter som. 

Förskolan är liten, just nu bara 28 barn på fem pedagoger. Förskolan ska snitta ca 38 barn (om jag minns rätt) så de ska ta in fler barn under hösten. 
Jag tycker det är skönt att förskolan är rätt liten. Det blir mer familjärt då. 

Eftersom Isak kommer vara ute så myclet krävs bra kläder, och som ni säkert minns har jag ju redan börjat handla vinteroverall och fodrat regnställ. Det är bara lite småsaker kvar, sen är han materiellt sett redo för förskolan. 
Det som ska inhandlas är bla:
• Vantar i olika tjocklekar
• Mössor i olika tjocklekar
• Sneakers och höstskor
• Matlåda, bestick och vattenflaska (behövs till skogsutflykterna)
• En extra ryggsäck
• Sydväst
• Extra snutte, napp och mysfilt
• Fleeceställ


Dessa står på inköpslistan. 
Overallen från PoP är supermjuk ochmycket finare i verkligheten än på bild. Den tror jag passar perfekt att ha under Isaks tunna overall nu på senhösten, eller så kan han ha den när han sover ute. 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0