Bröst- och matsnack

Amning är ju något fantastiskt mysigt om ni frågar mig. Det var inte plättlätt på en gång och Isak hade svårt att få tag i början så vi använde oss ju av amningsnapp de första tre månaderna. Men vips så gick det bra utan och sedan dess har vi inte behövt amningsnappen - skönt! Hur bra den än var i början så ledsnade jag snabbt på att den ständigt skulle vara med och emellan mig och min son. För att inte tala om att den ofta skulle steriliseras och bytas ut.

Men som sagt, sedan gick det toppen utan den. Isak helammades tills han var fyra månader, sedan började vi smått med fruktpureer eftersom han visade så stort intresse för mat. Successivt har det blivit mer mat och mindre amning. Jag ammade länge "bara-för-att" och på gammal vana, ibland var Isak inte ens hungrig men det var svårare för mig att bryta ett gammalt mönster än för Isak. Men hur konstigt är det då? Han åt ju en gång i timmen från födsel tills han var typ tre, knappt fyra, månader kanske. 

Jag har storlek 75D i bh-storlek i vanliga fall (stor bröstkorg, därav 75!) men fick köpa DD och F, om jag minns rätt, i amningsBHar. Har brösten förändrats något sedan innan graviditet och amning då? Jo, jag fick jättemycket bristningar på brösten men de har bleknat varteftersom och nu syns de knappt alls. Ska väl vara glad eftersom jag inte fick bristningar någon annanstans. 
Hur som helst.... Jag hade inga hängiga bröst innan och det skulle jag inte påstå att jag har nu heller, men lite har dom sjunkit och är det riktigt mycket mjölk i dem blir det ett litet veck under varje. Men dom är fortfarande fina tycker jag. 

I och med att Isak numer äter mer mat på dagarna så behöver han inte ammas lika ofta. Målen ser ju ut såhär nu:
Frukost: Gröt
Mellanmål: Amning
Lunch: Burkmat (ca 1/2) + fruktpuré
Mellanmål: Yoghurt 
Middag: Burkmat (ca 1/2) + fruktpuré
Kvällsmat: Välling och till nattningen ammar han. 
Innan Isak ska sova vid ca 09.00-09.30 och 13.00-13.30 ammars han oftast eftersom han kommer ner i varv så bra då och eftersom jag tycker det är mysigt, men för näringens skull så behöver han nog inte dom målen.
Han ammar ju en hel del nattetid också, förmodligen mer än dagtid men det har blivit lite mindre sedan vi började med välling. 

När amningstillfällena blir glesare och glesare kan man tycka att brösten ska producera lite mindre mjölk - efterfrågan styr tillgången liksom. Men mina bröst verkar inte ha dragit ner på produktionen särskilt mycket. Istället blir dom som två stora, hårda, putande bollar dagtid. Det är inte alls skönt och jag bara längtar tills Isak ska suga ur dom nästa gång, visst låter det knäppt? Men så är det.
Jag hoppas produktionen går ner lite, utan att avstanna helt. Det vore skönt, men jag klagar inte. Det finns ju dom som har jättesvårt att öka produktionen och jag har turen att ha mycket ändå. 

Ska bli spännande att se hur brösten och resten av kroppen ser ut i sommar. Jag vet ju inte om jag ammar lika mycket då som nu, eller om det blir mindre. Det får vi se. Isaks intresse får styra det, tillsammans med mitt gos-behov. Hehe

Såhär känner jag mig dagtid! 😄




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0