Vi är redo!

Nu är det två veckor kvar till beräknat förlossningsdatum (14/9). Här kommer en liten graviduppdatering, nu är jag i ve 39 (ej fullgångna):

- Smidighet: Jag får fortfarande höra att jag ser smidig och pigg ut. Och det stämmer ju rätt bra! Jag kan städa och pyssla som vanligt här hemma, men med ett lite långsammare tempo. Jag kan också utan problem gå en promenad på 30 min, däremot är det inte längre något PW-tempo.

- Nätterna: Jag sover fortfarande bra på nätterna men får ibland gå upp på ett toabesök. Dock börjar jag känna mig riktigt gravid när jag ska vända mig om. Då händer det lätt att jag frustar och stånkar, dessutom har jag ju två kuddar mellan knäna som ska flyttas med när jag byter sida. Så dom kan jag svära lite över för att dom är bökiga att få med.

- Barnmorskan: Förra veckan var vi hos barnmorskan igen, då kände hon efter bebisens läge som nu är helt fixerat enligt henne. Gången innan det var ju huvudet fortfarande lite ruckbart, men nu är han alltså i riktig startposition. Vi gick igenom graviditeten och sammanfattade den som positiv och lätt, men med ett tillväxtultraljud i vecka 29. Vi pratade också om förlossningen och förlossningsbrevet som jag skrivit. BM sa att det kändes som om jag såg fram emot förlossningen och hade en positiv inställning till den - att jag var redo. Precis så är det! Jag är superladdad och ser verkligen fram emot den häftiga upplevelsen, som jag hört att det är, att föda barn. Jag känner mig hundra procent redo! Allt är förberett, BB-väskan är packad, vi har allt vi tror oss behöva till bebis, bilstolen är monterad i bilen, vi har provåka till BB, jag är mentalt redo - ja, nu är vi redo här hemma!

Här tänkte jag visa er kurvan som ritats hos barnmorskan, där de utritade punkterna står för mitt SF-mått (symfys-fundus).
Den heldragna linjen är normal-/standardstorlek, och mellan de streckade linjerna är standardavvikelser.
Jag har som ni ser legat i gränslandet på den nedre streckade linjen (litet SF-mått). I vecka 29 hamnade punkten under den streckade linjen och vi fick göra ett tillväxtultraljud, men allt såg ju jättebra ut där.
Efter det har "bebisen följt sin egen kurva" - som barnmorskan sa. Kurvan pekar uppåt men fortfarande i nederkant.
SF-måtten som är utmarkersde är:
Ve 26 - 23 cm
Ve 29 - 24 cm
Ve 33 - 28 cm
Ve 36 - 31 cm
Ve 37 - 32 cm




Kommentarer
Hadil

Hej, jag heter Hadil och jag är en ny mamma. Jag är fortfarande gravid, veckan 34. Förra veckan träffade jag min barnmorskan och hade fått SF mått, det visade att mitt barn växer långsamt. Måtten är under normalt, men inte under kurven. Jag blev så orolig och stressad. Jag grät på väg hem och tänkte att jag hade gjort något fel och att min bebis inte mår bra. Jag sökte mycket på Google om SF mått och fick den här bilden du delade på din sida. Jag vill bara säga tack för dig att har delat ut den och att du måste vara modig mamma att du inte var rädd av den, inte som jag kände. Den här bilden hjälpte mig väldigt mycket att ta det lugnt och inte känna rädslan. Tack så jättemycket, du har ingen aning om hur dåligt mådde jag innan jag såg din blogg och hur mycket bra mådde jag efter jag läste den. Små saker kan verkligen hjälpa och vi människor måste ta hand om varandra, särskilt mammor. Mvh Hadil

Svar: Hej
Vad glad jag blir att mitt inlägg kunde hjälpa dig och skänka lite styrka. Det låter klyschigt men ingen graviditet är den andra lik. Och sålänge din bebis ”följer sin kurva” och mår bra så är allt i sin ordning tror jag.
Lycka till med förlossningen, bebis och livet som kommer därefter. Heja dig!
Amanda Lundell

2020-07-08 @ 16:04:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0