Vecka 41

Jag hade hoppats på att inte "behöva" lägga upp fler gravidstatusar, men sålänge han ligger därinne och gottar sig kommer jag fortsätta. Idag har bebis gått över tiden två dagar, det är ju helt normalt men också helt hopplöst.
Här är några saker i fokus just nu:

- Bitter övertid: Även om jag visste att många går över tiden så hade jag hoppats på att få vara en av dom som föder innan. Självklart ville jag ju inte föda flera veckor för tidigt, men strax innan BF hade varit bra. Jag har världens sämsta tålamod, så att behöva vänta på det här viset är riktigt plågsamt! Det är liksom ingen riktig tröst att "vi aldrig varit närmare att få träffa bebis än vad vi är nu" eller "det är ju max två veckor kvar".

- Onödiga kommentarer: En vän till mig berättade att när hon gick över tiden så sa många till henne "Har han inte kommit än?", "Har du inte fött än?", "Känner du något än?". Alla dom här kommentarerna gick henne på nerverna - och jag håller med henne. Nu är det inte så att dessa kommentarer svämmar över mig, men när de väl kommer så vill jag bara skrika "Nej, du ser väll att jag fortfarande är gravid!". Det säger kanske allt om hur mycket jag bara vill föda nu... Det man kan fråga istället är bara kort och gott "Hur mår du?" - det räcker.

- Barnmorskan: Ja, igår var vi hos barnmorskan. Det skulle vägas och mätas som vanligt. Mitt SF-mått planade ut lite sedan förra gången vi var där (två veckor sedan), så nu ligger vi på nedre gränsen igen. BM sa att det kan bero på att jag bär barnet på ett sätt dom gör att kurvan blir sådär, dessutom kan den tydligen plana ut lite när man är i slutet av graviditeten och bebis sjunker ner.
Vi har fått en ultraljudstid inbokad på måndag nästa vecka. Det är en överburenhetskontroll som då ska göras på BB Sophia. Man mäter barnet och kollar flödet i navelsträngen bland annat. På tisdag nästa vecka ska vi till barnmorskan igen om bebis fortfarande inte kommit, då ska vi boka tid för igångsättning. 

Här är förresten alla våra UL-bilder på bebis.
Första remsan är från ve 12, andra från ca ve 18 och sista från ve 29 (när vi gjorde tillväxt-UL).



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0