Att välja rätt vagn

Varning!
Följande inlägg är förmodligen sjukt tråkigt för den som inte vill läsa om barnvagnar.


När vi valde vagn utgick vi från var vi kommer köra den någonstans. Vagnen kommer inte rullas på polerade stengolv på NK hela dagarna, utan kommer köras mer på vanliga asfaltsvägar, grusvägar och en del bättre stigar. Vi ville också att vagnen skulle klara av att rulla i sommarstugan, där marken ibland är rätt ojämn och den skulle också vara körduglig på vintern. Alltså kunde vi räkna bort de vagnar som bara har små paraplyhjul.
Den skulle också vara lättstyrd, så vi ville ha svängbara hjul där fram.

Jag tittade lite på vagnen Brio smile förut. Den verkar smidig, modellen är snygg och hjulstorleken verkade okej. 
Även någon modell från bugaboo fanns bland alternativen förut, då med största tänkbara hjulen till. Det jag gillar med dessa två märken/modeller är att tyget på vagnarna är stramt, de ser smidiga ut och tyget fladdrar inte runt och gör att vagnen känns plufsig. Det som jag inte gillar med bugaboo är handtaget, det är platt på något vis och det tycker jag inte om. Det är inte helt bekvämt. Däremot har jag inte stängt dörrarna helt för en bugaboo i framtiden.

Jag började titta lite på Emmaljungas modeller och såg även att de hade chassin med stora svängbara hjul där fram. Vi valde att köpa en begagnad vagn och hittade då en som jag tror är av modellen Mondail Duo Combi (fr -13). Den var i riktigt bra skick och såg inte ens använd ut, bara lite på hjulen.
Jag gillar den väldigt mycket, den är rejäl och rymlig, men det är också dess nackdel. Jag kommer nog svära någon gång när jag kör den i någon trång butik. 
Hur som helst är den väldigt lättstyrd och det finns många bra inbyggda funktioner. 

Jag tror att den här vagnen kommer motsvara våra förväntningar till största del, för den har det som vi värderar högst: svängbara hjul, stabilitet och rymlighet (och den är snygg).
Vi får väll se längs vägen helt enkelt, det är ju svårt att veta vad som passar oss bäst när man inte har så mycket att jämföra med.


 
Informationen och bilderna är från Emmaljungas hemsida.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0