Slut på onödigt krångel?

Har ju varigt lite småjobbigt det där med att Isak inte gått upp som han skulle. Kanske är det bara en tillfällig dipp, men ändå. Jag är ju livrädd att inte kunna mata mitt barn mätt, även om det inte är något fel med att ge tillägg egentligen. Amningen är så betydelsefull så jag önskar ju kunna fortsätta helamma. 

Jag har ju använt amningsnapp till Isak sedan han föddes, och egentligen är det en tillfällig lösning - står det på förpackningen och på nätet. Som jag förstår det kan den göra så att vissa mjölkgångar inte stimuleras ordentligt (=mindre mjölk?). Har försökt bli av med den flera gånger med hjälp av olika tips från bland annat Amnibgshjälpens hemsida, men det har inte gått. Isak har blivit jättearg och bara slängt med huvudet, så jag gav upp det där lite med att försöka bli av med den.
Men efter BVC-besöket kändes det ändå viktigt att försöka bli av med amningsnappen. Så i förrgår kväll när jag skulle mata inför läggning tog jag av amningsnappen och provade, bara på skoj, om han ville ta bröstet ändå - och det ville han. Bara sådär! Utan skrik!

Sedan dess har vi inte använt amningsnapp och istället för att amma minst 40 min (som det tog med amningsnappen) så ammar vi ca 20 min. Han får i sig mjölken mer effektivt nu, tror jag.

Det känns riktigt skönt! Nu hoppas jag han suger i sig ordentligt och går upp lagom i vikt till nästa besök på BVC. 
Tills dess ska vi öva lite andningsteknik, det blir ju lite som att börja om nu eftersom han måste hitta ett annat grepp. 

 
Amningsnappen från MAM som vi tidigare använt!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0