Hur gör man?

Vi har ju rätt nyligen köpt bokhyllor till vardagsrummet och nästan alla böcker är uppackade. Det är en liten kartong kvar.
Det finns både bra och dåliga saker med böcker tycker jag. Det är kul att ha alla böcker framme, då kanske man faktiskt läser om dem någon gång - eller lånar ut dem. Genom att gå igenom någon annans bokhylla kan man ju lätt få en liten uppfattning om den personens intressen. Vår bokhylla är dock väldigt blandad, där finns lexikon, biografier om politiska höjdare och böcker om olika länders krigshistoria. Men också diktsamlingar och lättare kärleksromaner.

Mitt enda problem (bortsett från att en bokhylla är hemsk att damma) är att det lätt ser så rörigt ut. Jag vet inte hur jag ska organisera!
Först ville jag sortera alla böcker i färgordning, men det känns fel, då hittar man ju aldrig den bok man vill ha. Nu står böckerna i ordningen Si-Fi för sig, politik för sig och läroböcker för sig osv.
Men det känns ändå inte rätt...

Något jag tror skulle bli väldigt fint är om man målar bokryggarna. Om man tar ca fyra olika nyanser, kanske två olika gråa, någon blågrå och så kanske vit, så målar man varje bokrygg i en färg - det tror jag skulle bli riktigt snyggt. Menfruktansvärt opraktiskt, såklart!

Herregud, hur gör man för att det ska bli snyggt och ändå lite funktionellt? Några tips?

Bokhyllan idag - hur gör man så att det inte känns så rörigt och "blaffigt"?

Bild från Google. Här har man vänt på böckerna.
Snyggt men opraktist! 

Bild från Google.
Målade bokryggar, också såå snyggt men opraktiskt! 




Kommentarer
B

Nånstans har jag hört att det är bra att sortera efter storlek, eller snarare ryggens höjd. Det ger raka linjer, testa! Kram!

Svar: Det lät också som ett bra alternativ. Tack för tipset. ;)
Mandy

2014-08-17 @ 17:02:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0