14 september 2014

Den 14 september är en speciell dag, inte bara för att det är val utan också för att det är vårat beräknade förlossningsdatum. Det är förstås väldigt få som faktiskt föds på det beräknade datumet, men det känns ändå lite speciellt. 

Hur som helst... I år tänkte jag förtidsrösta eftersom jag inte vill missa chansen att få påverka, om det nu vore så att vi är på BB den 14:e.
Här nedan kan ni läsa lite om hur jag tänker om några saker, inför valet. Det är förstås bara bråkdelar av allt viktigt vi röstar om, men ändå...

- Jag är för läxor: Det är bra för att öva att ta ansvar och i tidig ålder för att föräldrarna ska kunna se vad barnen jobbar med - och i bästa fall ska föräldrarna engagera sig i läxorna också. Jag säger i bästa fall, för egentligen är det ju självklart att man som förälder ska engagera sig i sitt barns skolgång tycker jag, men tyvärr finns det föräldrar som dels tycker att skolan ska uppfostra deras barn och dels inte uppmuntrar sina barn till ansvarstagande över studierna. Mina föräldrar har alltid engagerat sig i min skolgång och definitivt i läxorna. Ser jag tillbaka på min skolgång så minns jag hur jag satt vid köksbordet med mamma eller pappa för att göra läxorna. Jag tror stenhårt på att deras engagemang smittade av sig på mig, att jag redan tidigt tack vare det förstod att skolan är något man tar på allvar. 

- Jag är för betyg: Betyg är inget fult, men de ska användas på rätt sätt - som ett verktyg (framförallt i låg ålder). Betygen är inte till för att jämföra eleverna med varandra (även om man själv förmodligen i alla år jämfört sina betyg med kompisars). Betygen är till för att se var/hur man själv ligger till. Fr.o.m. högstadiet minns jag att jag fick ta del av lärandemålen för varje kurs/ämne, vilket var jättebra för då kunde jag ju själv se vad som behövde göras för att uppnå målen och få betyg därefter. Jag tror egentligen inte att det spelar någon roll i vilken ålder man börjar med betyg, om man bara ändrar inställningen till dem och använder dem på rätt sätt - alltså som ett verktyg till sig själv.
Att lärare borde ha högre löner och att det borde finnas fler resurslärare är en annan punkt att diskutera - en annan gång.

- Unga och arbete: Att belåna sig själv för att ta körkort, istället för att jobba extra och spara ihop pengarna som behövs, låter i mina öron som en urusel ide. Jag lyssnade på en intervju med Löfven där han sa (något i stil med) att unga hamnar mellan stolarna när de söker jobb för att många jobb kräver att man har körkort. Därmed blir många unga utan jobb, just för att de inte har råd att ta körkort, och då ska de kunna låna till sig summan så att de kan söka jobb där körkort krävs, menade Löfven. Jag ser detta som en dålig plan där många unga istället riskerar att låna över sina tillgångar och risken att fortsätta åt det hållet ökar. Det finns många jobb där körkort inte krävs, och i mina öron låter det mycket bättre att söka sådana jobb för att spara ihop till det önskade körkortet och när körkortet är taget kan man söka nya jobb - det är ordning och ansvar över ekonomin! 

Jag testade SVT's valkompass, och visserligen är det en del ledande frågor (och egentligen för få frågor), men så här blev mitt topp-tre-resultat. Kanske inte så otippat. I botten låg vänstern och Fi.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0