Samlar på kompetenskort - som kan rädda liv

I tvåan på gymnasiet gick jag min första HLR-utbildning. Vi gjorde bröstkompritioner och inlåsningar på dockor, detta gjorde man samtidigt som man fick instruktioner från en video. 
Nästa gång jag kom i kontakt med HLR var i och med min utbildning i Kalmar (som inte blev så långvarig). Då fick vi små kompetenskort med våra namn, vad vi övat på och med utbildningsledarens signatur. Då övade vi HLR på vuxna, hur man använder en hjärtstartare och hur man går tillväga om någon får ett luftvägsstopp (helt eller delvis). 
Tredje gången det var dags för HLR jobbade jag på en förskola i Kungsängen, men då övade vi barn-HLR. Det skiljer sig från vuxen-HLR på det sättet att man gör mer försiktiga inlåsningar och inte lika djupa bröstkompritioner. Jag minns inte om vi fick diplom då... jag tror det var så.
Som att detta inte vore nog...
Fjärde HLR-utbildningen var på skolan jag går på nu, i termin ett eller två. Även då fick vi kompetenskort.

Sista HLR-uppdateringen gjorde jag nu i veckan, i måndags och i onsdags närmare bestämt.
Då övade vi vanlig HLR och S-HLR som betyder HLR för sjukvårdspersonal. Det ger ytterligare ett kompetenskort!
För att "klara" S-HLR-utbildningen krävs att man gör ett test på nätet där man ska ha minst 80% rätt (om jag kommer ihåg rätt) och därefter går man en grupputbildning och övar på dockor. Då är det inte bara HLR och hjärtstartare som gäller utan också hur man kan använda inblåsningsmasker, syrgas, sug (som man suger slem med) och även vad man ska tänka på när man gör HLR på en höggravid kvinna.
I samband med detta fick vi spela olika scenarion. Jättekul och framförallt lärorikt!


Alla borde gå åtminstånde en HLR-utbildning, för det är så mycket lättare om man hittat tekniken. Det kanske inte ser så jobbigt ut men om man ska göra HLR i flera minuter utan uppehåll så blir man trött tillslut - tro mig! Jag kanske ska sammanställa en liten lista med bra HLR-tips?

Blått från Kalmar 
Rött från nuvarande skolan (ett år sedan)
Gult från nuvarande skolan 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0