Pluggteknik

När jag började min utbildning var jag rätt hetsig och spretig när det kom till själva pluggandet. Jag hade inte hittat rätt inlärningssätt och prövade lite av varje.
Med tiden har jag börjat inse vad som funkar bra och mindre bra för mig när mycket information ska in i huvudet.

Det som funkar mindre bra är:
- Att bara läsa böcker
- Att skriva svar på frågor direkt o datorn
- Att plugga färglöst, utan bilder

Det som funkar desto bättre är:
- Att gå på föreläsningar, alltså lyssna
- Att skriva svar på frågor för hand med hjälp av olika färger, gärna i punktform
- Att rita bilder

Jag kommer ihåg saker bättre om jag delar upp det i färg och bild. När jag sitter på en tenta och letar efter ett svar i huvudet så ser jag bilden jag ritat, eller punktlistorna i olika färger, framför mig. Först kommer jag ihåg färgen och sedan texten. Jag behöver dock inte alltid rita bilder för allt, men om jag känner mig ofokuserad eller om det är något som helt enkelt är jättesvårt att komma ihåg - då hjälper det. 
Det har tagit tid att komma på vilken inlärningsmetod som funkar, men när man väl kommer på det så går allt mycket lättare.

Det där med inlärningsmetod är något jag hoppas att grundskolan är bättre på idag. För vad jag minns så var det inte många lärere som informerade (under min skolgång) att det fanns något som hette så eller vad det skulle ha för betydelse för Min studietid. Jag gissar att lärare är mycket medvetna om att elever har olika behov i skolan, både vad det gäller inlärning och hur man som elev ska kunna visa sin kunskap. Men, jag tror, att om någon hade presenterat olika lärstilar mer konkret för mig tidigare så hade jag nog inte behövt "spret-plugga" i så många år. Det hade underlättat mycket!

Bilden här nedan med djuren är ett annat klockrent exempel på att sättet man examinerar på måste variera. För vissa är det svårt att utrycka sig i text och lättare i tal till (eller tvärt om), det tycker jag är viktigt att ta hänsyn till i skolan - oavsett ålder och årskurs. 

Mina små bilder. Man behöver inte kunna rita snyggt (som ni ser) för att ha detta som inlärningsmetod.



 Ifall texten är suddig, så här säger ugglan "Ni ska ni få visa vad ni har lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift. Ni ska ta er upp i trädet".



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0