Högt blodtryck?

Jag har alltid varit en sådan som blöder näsblod lätt. Vissa årstider, som vintern då luften är torr, är oftast värst. Ibland har jag turen att det droppar blod ganska sakta och därmed slutar efter 5-10 minuter. Men många gånger blöder det så kraftigt att det rinner som en kran från näsan och då slutar det oftast inte förrän efter en halvtimme. Såhär har jag haft det sånge jag kan minnas, men i perioder som sagt. Jag tror Vårdguiden sagt någon gång för länge sedan att man ska överväga att åka till vårdcentralen/sjukhuset om man inte fått stopp på det efter en halvtimme, där ligger jag alltid på gränsen.

Jag är inte rädd för blod, jag är ju van. Men det är otroligt långtråkigt att sitta lutad över handfatet 20-30 minuter och bara titta på blodet som rinner. Dessutom börjar det ofta blöda igen om jag nyser eller snyter mig närmsta tiden efter. 
Jag ska nämna kort att jag "bränt" blodkärlen i näsan ett flertal gånger. Jag tror det är någon form av kemisk "bränning" man gör på de kärl som blivit för stora och sköra. När man "bränner" dem/det så tvingar man blodet att hitta nya kärl som är mindre och inte lika sköra. 

Nu under graviditeten ökar ju blodtrycket en aning och slemhinnor kan bli svullna och sköra. Inte en perfekt kombo för min näsa direkt. Jag nyser oftare numera men det gör jag inte riskfritt, vissa mornar har jag vaknat av en nysning som då lett till just näsblod. 

Häromdagen böjde jag mig ner för att snöra på mig promenadskorna, då började blodet forsa så det droppade på golvet hela vägen till badrummet. Där fick jag sedan sitta i EN TIMME, med träningskläder och en sko, innan det började avta. Jag lessnade tillslut och tog en dusch - fast att det fortfarande droppade lite.

Detta är lite av livets (och graviditetens) baksida.
Dessutom får jag ofta ont i huvudet efteråt, och ännu värre blir huvudvärken om jag proppar i mig lakrits.
Lakrits är min svaga punkt just nu, jag är väldigt sugen på just saltlakrits men det ger en enorm huvudvärk. Jag har hört att det är blodtryckshöjande och det låter ju som ännu en dålig komponent just nu. 

Jag ska vaska fram en blodtrycksmanchett och stetoskop och ta blodtrycket på mig själv, eller be någon annan ta åt mig. Det kan vara kul att kolla hur jag ligger i blodtryck, i vanliga fall har jag rätt lågt. 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0