Donera navelsträngsblod

För kanske ett halvår/år sedan läste jag någonstans att det gick att donera stamceller efter en förlossning. Jag hade aldrig hört talas om det tidigare så jag läste på lite om det. De Hematopoetiska stamcellerna kan användas för behandling av immunologiska sjukdomar, leukemi och ämnesomsättningssjukdomar. Vad jag försår skadar det varken foster eller mamman att göra donationen. Visst är det häftigt? 
 
Här nedan är ett uppslag jag fotat ur 'Medicinsk Vetenskap', Nr3 September 2013, sid12-13.
Där kan ni läsa lite mer om det.
Jag själv tycker att ämnet är otroligt spännande, jag menar, att det ens går att göra en sån här sak? Och tänk om forskarna kan komma på hur man kan odla och föröka stamcellerna så att blodet räcker till fler behandlingar... Riktigt intressant!!
 
Såg nu i efterhand att bilderna fick en väldigt dålig upplösning, hoppas ni kan läsa texten ändå.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0