Ultraljud

Ultraljud är en fantastisk metod att undersöka kroppen med. Den är helt ofarlig och kan användas för att titta på väldigt många olika delar av kroppen, inte bara ett embryo/foster - som många nog tänker på när man säger Ultraljud.

För min del kommer jag få chansen att vara med under en del undersökningar och om jag har tur får jag prova att göra några själv, med lite hjälp. 
Men för att få göra en undersökning självständigt, ha en egen patient, krävs extra utbildning (60 hp om jag inte minns fel) utöver den jag har vid examen. 

Idag fick vi prova göra ultraljud på varandra i klassen. Jag var patient en gång och då undersöktes bl.a. mjälte, njurar, gallblåsa och en del av hjärtat. 
Man kan se hur kärlen pulserar, hur dom vidgas i takt med pulsen, och man kan också titta på flödet.
Jag vet att jag kanske låter lite nördig, men det är såå coolt att se sig själv invändigt så där. På plats!

Här kommer några bilder. Jag vet att det  mest ser grått och grynigt ut för er, men en av bilderna föreställer en del av hjärtat och den andra en del av vänster njure. 






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0