Okunskapen är alltid värst

Blommor har aldrig varit min starka sida, jag köper oftast växter som är någorlunda lätta att hålla vid liv. Dels för att jag inte haft intresset att pilla och dutta med dem och dels för att jag ibland glömmer att vattna.
Men på senare tid har det blivit mer och mer viktigt att hålla alla vid liv, jag vill fixa, plantera och köpa fler "svåra" blommor som håller länge - och som får en egen historia!
 
Det finns faktiskt en blomma här hemma som hängt med i snart fyra år, som jag fick av några vänner. Den har bott med mig i Vasastan, Kalmar, Häverödal, Kungsängen och nu i vår nya bostad. Berest växt kan man säga!
 
Hur som helst har jag funderat lite över varför min enda phalaenopsis aldrig blommar. Så jag frågade en vän hur hon gjorde, eftersom hennes blommade för fullt. Nyckeln till framgång var tydligen inte att vattna, utan att bada. Den vill stå i ett vattenbad då och då. Så det ska jag prova!
 
Passande nog såg jag på Nyhetsmorgon idag, när de pratade om blommor, att samma växt även vill ha ljus till rötterna - för att fotosyntes även sker där. Inte undra på att min inte blommar, som står nedsänkt i en mörk kruka med en skvätt vatten i botten.
 
Såhär i efterhand slog det mig att nästan alla phalaenopsis jag köpt eller fått kommit i en genomskinlig plastkruka. Jag kanske redan då borde ha funderat på varför?
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0