Drillad

På gymnasiet jag gick på fanns en del regler som man verkligen var tvungen att följa, vissa tyckte det var hårt och anda tyckte det var bra.
Exempelvis låstes dörrarna in till lektionssalen på utsatt tid och missade man en buss eller något och var försenad hade man en chans till att komma in, 10 min efter avsatt tid.
Alltså, började lektionen 9.00 låstes dörren prick nio, kom man försent fanns ett insläpp 9.10 och missade man det så var det kört. Vi hade dessutom 3 h lektioner så det var verkligen inte läge att missa något.
Hade man glömt en bok eller om telefonen ringde kunde det också göra att man blev utskickad.
Keps eller mössa var inte tillåtet att ha på sig så fort det fanns ett tak över huvudet och på vintern hade vi sko-gräns vid entrén.
Hårt kanske, men så otroligt bra också!

Detta "drillande" har gjort att jag idag, när jag är försenad pga "tågkö", som SL kallar det, mår skitdåligt. Det finns inget värre än att vara försenad, det är respektlöst, pinsamt och dessutom missar man ju lektionstid.

Fler gymnasieskolor borde satsa mer på disciplin och ordning, gör man det på rätt sätt lönar det sig för alla i längden.

Man ska vara på rätt plats, vid rätt tidpunkt, med rätt utrustning - som dom sa på gymnasiet.


Bild från Google.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0