¿Que pasa?

Hola me llamo Amanda
 
Jag har visserligen inte läst spanska mer än typ tre år, men jag blir ändå besviken på mina kunskaper. Eller okunskaper rättare sagt. När man läste språk på högstadiet strejkade jag efter ett år.... bytte skola och började då istället läsa extra svenska och engelska. Inte för att jag behövde det.... men jag strejkade från spanskan av någon DUM anledning. På gymnasiet läste vi spanska i ettan och tvåan och första året lärde jag mig faktiskt riktigt mycket! Jag kunde liksom prata och använda allt jag lärt mig, jag satsade faktiskt! För även om det för vissa (sådana som mig som har lite svårare att lära sig nya språk) är slitigt, så vet jag ju att spanskan är grymt användbar. Det är ett språk som pratas i det land jag reser till varje eller vart tredje år, så naturligtvis borde jag lära mig språket! Det underlättar i ALLA lägen!
Hur som helst... Sista året jag läste spanska var katastrof, och till sin nackdel fick vi även en ny lärare som inte var så varm i kläderna... Dessutom fick vi, som då skulle börja vårt andra år med spanska, läsa med de som nu började på sitt första år! Ja, ni förstår nog. Vi dog av tristess när uppgifterna blev för lätta, och de som gick första året slet i sitt hår och satt som frågetecken när uppgifterna blev på vår nivå. För tyvärr fick vi ofta samma uppgifter av någon märklig anledning....
Funderar nu starkt på att läsa en spanskakurs och faktiskt en gång för alla försöka lära mig språket ordentligt... Hur svårt kan det vara om man bara ger sig fan på att det ska gå?!
 
Idag vaknade vi upp till ett något svalare Spanien. Bara 29 grader i skuggan på morgonen ;)
Vi åt frukost vid en av uteplatserna och därefter gick vi på marknad och sedan till stranden. Det blåste en del på stranden idag så nu kan man hitta sand lite här och var.... i öronen, näsan... 
 
I morgon spelar ju Spanien och Italien final i fotbolls-EM. När dom vann nu senast satt vi ute och kollade samtidigt. Hela kvarteret runt om kokade och mest spännande och roande var det under straffläggningen, när man hörde allas jubel och suckar. När allt var slut och Spanien hade vunnit kutade folk ut på gatorna och jublade, sköt raketer och smällare, sjöng och var helt lyriska. Det var riktigt häftigt!
Vi har redan bokat bord på en restaurang i hamnen som heter Jack´s, där vi har bästa bordet på övervåningen (enligt mig) med både bra span på tv´n och hamnen med alla vackra och coola båtar. Jag hoppas dom vinner i morgon också, verkligen!! Det skulle vara så kul att få uppleva det här nerifrån.
 
Nu kommer jag inte att blogga på ett par dagar!
Lägger upp lite mer bilder i alla fall.. Kram
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0