Var på sjukhuset.... igen

Hej
Det har varit en regnig dag. Trots detta mörker och elände har dagen ändå varit helt ok, tycker jag.
Jobbdagen var kort eftersom jag skulle till Danderyds sjukhus för en ögonkoll.
*
*
*
Jag opererades ju som liten, bara något år, eftersom jag var mycket skelögd. Det var två mycket lyckade operationer som gjordes av en gammal man. Han använde sig fortfarande av de gamla metoderna och var därför tvungen att beställa instrumenten, då ingen annan på sjukhuset använde dem längre. Mamma och pappa har berättat att han, innan operationen, sa "Jag ska operera henne som om det vore min egen dotter."
Efter operationerna skelade jag fortfarande, men mycket lite. Jag minns hur jag fick träna på att "Titta hit, titta dit, titta upp, titta ner." för att ögonen skulle hålla sig rörliga.
Jag gick på många efterkontroller på sjukhuset som liten, men även under tonåren en eller två gånger. Varje gång till samma läkare. Idag var det precis som att resa tillbaka i tiden. Jag gick förbi det gamla väntrummet med den orangea rutschkanan som då kändes superstor men idag är pytteliten. Jag minns att det knastrade om kläderna när man åkte i den, och håret stod upp av all elektricitet.
Idag handlade besöket om en eventuell laseroperation, dessa görs inte på Danderyds sjukhus men jag ville ändå prata med min läkare om det.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0