Bakning!

Halloj!
Bakade Kalle-ankakaka igår, recepet kommer från kokaihop.se .
Så här går det till:
Ingredienser:
2 st ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
50 gram smör
1.5 dl vatten
Smörkräm
6 msk smör
3 dl florsocker
2 st äggulor
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant.
2. Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt.
3. Blanda mjöl, bakpulver och kakao, rör i det i äggsmeten.
4. Koka upp smöret och vattnet. Häll det i smeten och rör smeten jämn.
5. Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 min eller tills den är klar.
6. Stjälp upp och låt kakan svalna helt och dela den i två bottnar.
7. Rör ihop ingredienserna till smörkrämen. Bred den över ena botten, lägg över den andra och pudra med florsocker över kakan.
Tips från mig!
När du kommit till steg 3 och 4. Vänd ner ingredienserna, vispa inte för mycket. Det är bättre att vända lite varsamt för bakpulvrets skull.
Och när du pudrar med florsocker går det jättebra att använda en tesil.
Som extra garnering strösslade jag på lite silverkulor, men AKTA! De är stenhårda och inte trevliga för tänderna att tugga på.
Halva kakan med smörkräm på.
Den gick åt på en gång, som ni ser. Mummms..
/Mandy


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0