M/S Viking Cinderella - på tre månader förändrades mitt liv, totalt!

Hej hej
Det är helt sjukt, jag är hemma! Eller hemma är ju egentligen i Kalmar nu för tiden, och just nu är jag i Hallstavik, så riktigt hemma är jag inte än. Men bestämde mig för att ta en vecka ledigt efter den långa praktiken.

Jag har ju varit ombord på Cinderella i tre månader nu, jag mönstrade på den 20:e oktober och mönstrade av 10:e januari. Det har varit en lång period men det var bara de första två veckorna och de två sista som egentligen kändes. Tiden däremellan har bara fytit på. Allt har gått jättefort!

Jag har lärt mig massor under tiden ombord. Alla har varit hjälpsamma och mån om att jag ska lära mig något nytt hela tiden, så det har varit en otroligt lyckad praktik på så sätt. En arbetsdag såg ut som så att vi började 07.30 och slutade 19.30, och så rullade det på. Alla dagar i veckan, under hela praktiken. Så att jag är lite trött i kroppen efter allt arbete och vibbrationer i båten är kanske inte så konstigt för den ovana sjöman som jag faktiskt är. Men det har verkligen varit en spännande tid, något annat kan jag inte påstå! En gång i början av praktiken var jag med när vi skulle fixa ett stopp i rören till en av bajstankarna, jag observerade bara denna gång och tur var väll det, för ventilen som vi trodde var stängd visade sig till slut vara rätt så öppen, men det var svårt att känna det eftersom det var stopp i röret. Så när vi öppnade upp röret till pumpen så sprutade, vällde ut, bajsvatten över heeeela durken. Det var ÄCKLIGT! Men som tur var fick ingen i sig av det äckliga vattnet, så ingen blev sjuk. Något annat spännande var väll när jag råkade tappa ner ett verktg som gjorts i verkstaden i ett schakt och utbrast  "MATTIAS, DET HÄNDE NÅGOT JÄTTEDUMT!!". När han kom dit och frågade vad som hänt sa jag "Det var inte jag." och gapskrattade, varpå han svarade "Nähä? Inte visste jag att vi hade så högtecnologiska verktyg som kunde gå själva och dessutom hoppa över en liten kant?". Vi skrattade, jag mest såklart, och sedan gick vi ner till verkstade och Mattias gjorde ett nytt.

Livet ombord är väldigt annorlunda eftersom du egentligen aldrig kommer ifrån din arbetsplats. Och det är bara i hytten du kan vara ifred, fast ibland inte ens det heller. Jag tycker inte alls att det var svårt att anpassa mig till livet på sjön, det är egenligen härligt att ha det som de ombordanställda, jobba exempelvis en vecka och sedan åka hem och vara ledig en hel vecka, eller månad eller hur de nu jobbar. Det är ju olika.

Att vara ombord på Cinderella, festbåten, "Färjan"-båten, har varit både kul och tröttsamt. Det är ju kul att man kan gå upp och dansa lite en kväll om man vill och känner för det, men ibland blir man också så trött på alla fulla passagerare så man går genom alla personalutrmmen så man slipper se allt skit.

Men hur som helst, jag kan inte återberätta tre månader för er. Men jag måste, utan att avslöja för mycket av det privata, säga att hela mitt liv har förändrats under praktiktiden.
Det jag hade och den jag var när jag gick ombord i oktober är jag inte alls nu. Då var jag ganska vilsen och det mesta rasade långsamt, men jag lyckades skaka mig ur det och idag mår jag bättre än jag någonsin mått i hela mitt liv. Bra va? Idag har jag världens bästa pojkvän, det är sant, världens bästa.  Allt är underbart, finns inget alls att klaga på. Livet är ljuvligt! ;)

Lägger upp lite bilder här, men fler kommer finnas på facebook inom en snar framtid.


Tittar ut från backen.


Blöt efter att ha vaskat i verkstaden.


En vacker kväll, inte sant?


Livbåtsrunda.


Jag i skorstenen.
Bilden är tagen av Niclas Liss.


Ute på däck 12.
Även denna bild är tagen av Niclas Liss.


Fler bilder finns på facebook väldigt snart.


/Mandy



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0