En oväntat bra helg

Halloj

Haft en bra helg?
Jag har ju varit på livgardet ("i stan") både lördag och söndag i och med det där militärhistoriska projektet jag är med i. K1´s traditionstropp, you know. Förra gången vi var där kunde jag inte låta bli att skämmas lite. Springa runt med gamla vapen och skrika och härja. Men.. Denna helg har faktiskt varit riktigt rolig. Vi började med att gå igenom hur man använder (laddar osv) ett flintlåsgevär. Intressant. Sedan fick vi äntligen utrusta oss med de "riktiga" kläderna som vi ska ha under uppvisning, yippi. Exercisträningen idag gick riktigt bra så vi fick sluta tidigare och få en liten titt in i stallen och på hästarna. Looove.
Hann även med att gå ut igår. Var en jättesnabbis på Cattelin, för att träffa Malin (värdinnan) och därefter träffade jag en annan vän på Olssons Skor (Ja, det är ett uteställe som heter så). Vad hemma vid tre och skulle upp sex då vi skulle äte frukost på K1. Så ni kan ju gissa att jag är trött idag. Efter att vi slutat idag hann jag med att träffa en annan vän. Eftersom det faktiskt var sol ute så satt vi på utegården ett tag och gick därefter upp till mig.

Här kommer lite bilder på "vem" jag representerar i vår styrka samt bilder från igår med karolinuniformerna på.



Så som han är klädd ser jag också ut, fast jag har ingen värja.
Och vi rör oss inte heller i den formationen.


Vissa bar helgula uniformer. Detta för att de har, eller hade
kanske man ska säga, andra uppgifter än vad vi har, eller hade.
Hur man nu vill säga. Hur som helst rörde sig dessa till häst.


Min grupp. Anledningen till att jag har en annan färg på min rock
är för att jag har en mindre storlek. Så alla tjejer i
K1´s traditionstropp har en ljusare färg. Här står jag hur som helst
med de som har samma uppgift som jag. Vi har krokat våra pikar bakom
oss som ni kanske ser. Pikarna var till för att bland annat stoppa hästar,
slita av ryttare från sina hästar och man kunde även stöta med piken direkt
mot gående/springande människor.



Vi kommer ha uppvisning om ca 1 månad på Karlbergs dag och Hagadagen.
Så då tycker jag att ni ska komma och titta!!

PUSS
/Mandy



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Amanda J Lundell

En del av mitt liv

RSS 2.0